Stress

Chronische stress heeft veel impact op je brein en lichaam. Stress kan worden veroorzaakt door een gevaarlijke situatie maar ook door een continue strijd met je gevoelens of voortdurende zelfkritiek. Bij chronische stress functioneert het brein niet meer goed: de prefrontale cortex (o.a. plannen, beslissingen nemen, concentratie, sociaal gedrag) krimpt en werkt minder goed. Daarnaast werkt de hippocampus (geheugen en leren) minder goed en wordt de stressreactie niet meer voldoende afgeremd, waardoor negatieve gevoelens toenemen. 

Bewegen/ sporten en mediteren zijn goede manieren om stress te verminderen en de prefrontale cortex te activeren en sterker te maken. Het is bekend dat hardlopen goed werkt bij depressieve en angstklachten en dat mediteren zorgt voor structurele veranderingen in het brein waaronder minder activiteit in het angstcentrum van het brein de amygdala en meer grijze massa in de prefrontale cortex. 

Bij een geleide imaginatie kun je nieuwe positieve leerervaringen opdoen in een toestand van ontspannen focus (trance): pijnlijke emoties kunnen op een gereguleerde manier ervaren en begrepen worden, positieve emoties kunnen ervaren en ontwikkeld worden. 

 

Voor de meeste mensen is het van belang dat het parasympatische zenuwstel vaker wordt geactiveerd, wat leidt tot herstel, verwerking en leren. 

chronische-stress-speelt-een-grote-rol-b
Window of tolerance (polyvagal theory)_e
Window-of-Tolerance-M.-Dezelic-1.jpg